Razgovarali u Zagrebu 25. rujna 2015.
Listajući knjigu Film Unframed: A History of Austrian Avant-Garde Cinema, koju je uredio Peter Tscherkassky, lako se otkriva bogata povijest i raznolikost umjetničke produkcije susjedne nam zemlje. Izdanje je to kompanije Sixpack Film, čudesno agilne produkcijske i distribucijske kuće koja nalazi prostora i za edukaciju. Osnovao ju je također Tscherkassky, davni posjetitelj predavanja P. Adamsa Sitneyja u Austrijskom filmskom muzeju, negdje početkom 1978. godine. Upravo tada počinje višedesetljetna opsesija ovog filmaša medijem eksperimentalnog filma. Nabavlja Super−8 kameru i inspirira se radom znanih bečkih akcionista, no ubrzo prelazi u mirniji i miroljubiviji tabor umjetnika koji u svojim radovima problematiziraju sâm format filma, njegovu strukturu, fizikalnost i teksturu. Danas je Tscherkassky, uz Petera Kubelku, najpoznatiji austrijski eksperimentalni filmaš većeg, i široj javnosti prihvatljivijeg, opusa u domeni found footage filma.
Minuciozan ručni rad koji se u cijelosti odvija manualnim intervencijama na filmskoj vrpci, ovaj autor na svojim radionicama s velikim veseljem često demonstrira i demistificira, zasigurno se nadajući kako će neka od mladih prisutnih duša slijediti njegov put ili dobiti inspiraciju za kakvu sličnu akciju. Sâm će autor u svojim ranijim nastupima kazati kako found footage estetika jest svojevrsni odgovor na opću dominaciju elektronskih slika, svjesni put u izvore medija kojega sada treba ručno dekonstruirati i zaprljati ruke kako bi ga se bolje razumjelo. Tscherkassky, za razliku od drugih imena austrijske škole, u izboru sirovine demistificira i svoj proces aproprijacije: film nekako nađe put do njega, a vrata su otvorena čak i zabavnim fragmentima eksploatacijskih nudističkih filmova, predpornografskim povijesnim oazama naive i golotinje. Upravo je takav materijal koristio i za svoj posljednji film The Exquisite Corpus, nakon kojega je u Zagrebu, na jesenskom izdanju festivala eksperimentalnog filma 25 fps, održao i vrlo posjećeno predavanje.
ORIS: Počnimo s Vašim najnovijim filmom, The Exquisite Corpus. Jučer sam ga pogledao. Hoćete li u predavanju govoriti samo o tom filmu? Hoćete li ići kadar po kadar i na taj način objasniti svoj stvaralački proces?
Tscherkassky: Obično govorim o samo jednom filmu, koji i prikažem u originalnom formatu prije samog predavanja. Zatim ga digitalno projiciramo te ga objasnim kadar po kadar. Koristim taj film kao primjer i njime opisujem kako stvaram filmove jer se temeljna tehnika nikada ne mijenja. Temeljna tehnika je boravak u tamnoj komori sa sirovinom i ručna obrada te takozvane found footage snimke kadar po kadar.